tirsdag 9. august 2011

Barnehagestart

Hverdagen er snudd på hodet i tunhøgda. Vår lille sjarmør har plutselig blitt så stor at hun har startet i barnehage. En uke har gått, og vi har kun blitt vinket farvel med det fineste smilet i verden og de søteste små fingrene. Det har vært en fryd å levere henne i barnehagen, og hun storkoser seg. Når mamma eller pappa endelig kommer tilbake blir vi igjen møtt med det søteste smilet. Og skal vi tro de flinke damene på Storstua, er det gode humøret på plass hele dagen. 

En dag jeg kom for å hente Tilde ble jeg nysgjerrig spurt  av noen storbarnsjenter hvem jeg var. Da jeg fortalte at jeg var mamma'n til Tilde, hadde de mye å fortelle. Slike små "babyer" er nok populære blant de litt større barna som er fulle av omsorg for de som er mindre. Ei av jentene spurte så herlig "E det hu beibi'n som smile hele tia?" Jeg smeltet fullstendig, og stoltheten min vokste et par centimeter. Det er herlig å se at hun har det godt, og at både store og små viser så mye omsorg og glede av å ha vår lille sjarmør i barnehagen.

Etter endt barnehagedag er lagrene med det gode humøret og energien på et litt lavere nivå. Av nesen renner det, og det ropes etter mat, kos, nærhet og søvn. Det er verdens undergang å bli satt på gulvet de 20 sekundene det tar for mamma og pappa å kle av seg ytterklærne. Enda verre er det hvis mamma er så uheldig at hun må ut av stua i et par minutter. Det er sannelig ikke lett å være liten på denne jord, og klare å oppfylle mamma- og pappakvoten på bare noen få timer når man har utforsket så mye tidligere på dagen. 

Når formen er dårlig og søvnen er like etterlengtet som litt mamma- og pappatid, er det vanskelig å finne balansen for store og små. I kveld har verden falt i grus. For trøtt til å sove, for sulten til å spise. Det aller beste med dagen i dag var å plukke opp en sliten og pjusk Tilde som nektet å sove for kvelden, sette på den vakreste god natt-cd'n og bare være mamma og Tilde i noen minutter. Musikk setter farge og følelser på hverdagen, og det rant et par mammatårer i det yndlingssangen min kom over stereoen og Tilde ligger med kinnet inn til skuldra mi, hendene rundt halsen min og synger med. 

Oss to 
(Blafre sin natta-cd, Snork)

God natt, god natt
mamma sin lille skatt
God natt god natt
mamma sin fargeklatt

Noen er fire, og noen er fem
Det trengs bare to for å skape et hjem
Dykk under dynen
Synk inn i søvnen
mens jeg holder deg i handen, kjære venn

God natt, god natt
mamma sin lille skatt
god natt, god natt
mamma sin fargeklatt

dykk under dynen
La drømmene fly deg
til magiske land
full av myk karamell
Kanskje får du ri på elefanter
de svinger deg rundt som i en karusell

God natt, god natt
mamma sin lille skatt
god natt, god natt




Endelig er det stilt for barnegråt på babycallen. Jeg hører kun de vakre tonene fra Blafres nattacd. For første gang har hun sovnet til musikk. 

Jeg gleder meg til fredag og fridag, etterfulgt av to dager helg. Da skal vi bare være oss, en familie på 3 som bare vil være sammen, uten alt for mange planer. 
Øverst på prioriteringslista står det KOS.






Jeg er så ufattelig stolt en mamma! 





5 kommentarer:

Linn-Helén sa...

Så herlig :) Tilde har blitt storjente :)

Tenke det e en helt anna hverdag med jobb og barnehage ja. Nyt fridagen og helga :)

Line sa...

ååååh... nå fikk jeg gåsehud, frysninger, tårer i øyna... og veeeeeldig lyst på baby ;-)

Ingvill og Benjamin sa...

Jeg blir helt rørt av det du skriver, og kjenner at jeg kjenner meg igjen så veldig! Og samtidig skjemmes jeg for at je ikke har sett Tilde siden hun var kanskje 8-9 mnd!
Du er så flink å sette ord på ting, Anita, det er en fryd å lese! :-)

Alice. sa...

For et utrolig vakkert innlegg! Jeg ble skikkelig glad og rørt av å lese, og du bewskriver det så fint.

Tonje sa...

Ser for meg at du også er verdens flinkeste mamma! Håper dere får ei helg fylt av KOS denne helga også! :)